Home > Toerusting > Activiteiten
Terug

Dienst

Datum & tijd:Zondag 9 oktober, 09:30
Locatie:Noorderkerk
Voorganger:J. van Langevelde (Jan)
Collecte:HV Israel
Lied van de maand:de hand van God

Beschrijving

 

Vanmorgen hebben we het over Israël. Daarmee komen we op een terrein waar de meningen verdeeld zijn. De één praat over Israël als een gewoon volk, gelijk aan andere volken. De ander ziet Israël als uitverkoren volk, apart van andere volken. De één is van mening dat je Israël moet beklagen, omdat het zo vaak alleen staat in de wereld. Een volgende vindt dat je Israël mag bekritiseren vanwege de politiek die het bedrijft (Palestijnen). De één vindt dat je als christen vooral het evangelie aan Joden bekend moet maken, omdat ze Jezus als Messias niet hebben aangenomen. De ander gelooft dat je als christen geen zending moet bedrijven onder Joden, omdat Israël een eigen plek heeft in Gods plan met deze wereld.

Het is niet de bedoeling om al deze (complexe) vragen aan de orde te stellen. De winst van de verkondiging wil zijn dat we samen (opnieuw) ontdekken dat God vanaf het begin van de geschiedenis een unieke relatie (verbond) met Israël heeft en dat Hij trouw blijft aan de beloften die Hij Israël heeft gegeven. Israël is en blijft een bijzonder volk, niet omdat de Joden in zichzelf bijzondere mensen zijn, maar omdat Gods beloften voor Israël bijzonder zijn. Wij  kunnen misschien (nog) weinig met Israël hebben, maar God zelf heeft veel met Israël. Sterker nog: zonder Israël zouden christenen niet bestaan voor God.